• Auttaa vähentämään väsymystä ja uupumusta
  • Edistää ihon pysymistä normaalina

Niasiini

Miten se toimii?

Energia
Niasiini (B3-vitamiini) on tärkeä energian tuotannossa ja aineenvaihdunnassa. Niasiini yhdessä muiden B-vitamiinien kanssa on tärkeä, kun proteiineja, rasvoja, ja hiilihydraatteja muutetaan polttoaineeksi, jota solut voivat hyödyntää. Niasiini vaikuttaa väsymyksen vähentämiseen ja normaaliin energiaa tuottavaan aineenvaihduntaan (NDA, 2009; NDA, 2010).
 
Iho
Niasiini osallistuu tiettyjen solukalvojen rakenteellisten osien tuotantoon. Näin se edistää ihon pysymistä normaalina (NDA, 2009). 

Mikä on suositeltu annos?

Niasiinin suositeltu päivittäisannos naisille on 13-15 mg ja miehille 15-19 mg sekä alakouluikäisille lapsille 12-15 mg. Raskaana olevien päivittäissuositus on 17 mg ja imettävien äitien 20 mg (Suomalaiset ravitsemussuositukset, Valtion ravitsemusneuvottelukunta, 2014).
 

Mistä sitä saa?

Niasiinia esiintyy luonnostaan eläinperäisissä ruoka-aineissa. Multi-tabs monivitamiini- ja kivennäisainetabletit voidaan yhdistää ruokavalioon, joka sisältää niasiinia.

Tuotteet, joissa mukana

Niasiini

 

Lähteet
Suomalaiset ravitsemussuositukset, Valtion ravitsemusneuvottelukunta, 2014
NDA. 2009. Scientific Opinion on the substantiation of health claims related to niacin . EFSA Journal 7:1224.
NDA. 2010. Scientific Opinion on the substantiation of health claims related to niacin. EFSA Journal 8:1757.