• Edistää solujen suojaamista hapettumisstressiltä
  • Edistää normaalia energia-aineenvaihduntaa
  • Edistää luuston pysymistä normaalina

Mangaani

Miten se toimii?

Antioksidantti

Mangaani vaikuttaa hapelle altistuvien solujen suojaamiseen, se osallistuu solujen suojaamiseen vapaiden radikaalien aiheuttamalta oksidatiiviselta stressiltä (NDA, 2009).
 
Energia
Mangaani on osallisena proteiinien ja hiilihydraattien muuttamisessa energiaksi ja auttaa vapauttamaan energiaa (NDA, 2009).
 
Luusto
Mangaani on tärkeä ravintoaine, joka osallistuu luuston ylläpitoon (IoM, 2001). 
 

Mikä on suositeltu annos?

Varsinaista päivittäistä saantisuositusta ei ole Suomessa kirjattu.

Multi-tabs monivitamiini- ja kivennäisainetabletit voidaan yhdistää ruokavalioon, joka sisältää mangaanin lähteitä.
 

Mistä sitä saa?

Hasselpähkinät, kokojyvätuotteet ja lehtevät vihannekset ovat hyviä mangaanin lähteitä.

Tuotteet, joissa mukana

Mangaani

 

Lähteet
IoM. 2001. Manganese. In: Dietary Reference Intakes for Vitamin A, Vitamin K, Arsenic, Boron, Chromium, Copper, Iodine, Iron, Manganese, Molybdenum, Nickel, Silicon, Vanadium, and Zinc . Washington DC: National Academy Press. p. p 394-419.
NDA. 2009. Scientific Opinion on the substantiation of health claims related to manganese . EFSA Journal 7:1217.