Skip to main content

Miten se toimii?

  • On tarpeellinen luuston pysymiselle normaalina
  • On tarpeellinen hampaiden pysymiselle normaaleina
  • Edistää lihasten normaalia toimintaa

Yli 99 % elimistön kalsiumista sijaitsee luustossa ja hampaissa.

D-vitamiinin ja kalsiumin lisäksi sellainen liikunta, jossa kannatat kehon painoa, kuten juokseminen, tennis, jalkapallo tai tanssiminen auttaa ylläpitämään luuston terveyttä.

Lihakset
Toimiakseen normaalisti lihakset tarvitsevat riittävän määrän kalsiumia. Mikäli ravinnosta ei saada riittävästi kalsiumia, elimistö käyttää hyväkseen luuston kalsiumvarastoja (NDA, 2009).

Mikä on suositeltu annos?

Kalsiumin suositeltu päivittäisannos alakouluikäisille lapsille on 700-900 mg, aikuisille 800 mg ja teini-ikäisille, raskaana oleville sekä imettäville 900 mg (Suomalaiset ravitsemussuositukset, Valtion ravitsemusneuvottelukunta, 2014).

Mistä sitä saa?

Suurin osa syömästäsi kalsiumista on peräisin maitotuotteista.

Kalsiumia sisältävät tuotteet

50+

Multi-tabs 50+ on yli 50-vuotiaille suunnattu monivitamiini-kivennäisainetabletti. Yksi tabletti päivässä auttaa takaamaan vitamiinien ja kivennäisaineiden päivittäisen tarpeen.

Naisille suunniteltu vitamiini- ja kivennäisainevalmiste päivittäiseen käyttöön.

Yli 50-vuotiaille naisille suunniteltu vitamiini- ja kivennäisainevalmiste päivittäiseen käyttöön.

Man

Miehille suunniteltu vitamiini- ja kivennäisainevalmiste päivittäiseen käyttöön.

Yli 50-vuotiaille miehille suunniteltu vitamiini- ja kivennäisainevalmiste päivittäiseen käyttöön.

Tietyt ravintoaineet ovat erityisen tärkeitä keholle kasvun aikana. Multi-tabs Mini + Kalsium on hyvänmakuinen, lapsille suunniteltu, pureskeltava monivitamiini-kivennäisainetabletti, joka sisältää lapsen luuston kehitykselle tarpeellista kalsiumia, sekä 17 muuta tärkeää vitamiinia tai kivennäisainetta. Tuote ei sisällä keinotekoisia makeutusaineita.

Lähteet
NDA. 2009. Scientific Opinion on the substantiation of health claims related to calcium. EFSA Journal 7:1210.
Suomalaiset ravitsemussuositukset, Valtion ravitsemusneuvottelukunta, 2014.

Miksi vitamiinit ovat tärkeitä?

Terveyden kannalta paras vitamiinien ja kivennäisaineiden lähde on monipuolinen ja tasapainoinen ruokavalio.