• On tarpeellinen luuston pysymiselle normaalina
  • On tarpeellinen hampaiden pysymiselle normaaleina
  • Edistää lihasten normaalia toimintaa

Kalsium

Miten se toimii?

Yli 99% elimistön kalsiumista sijaitsee luustossa ja hampaissa. Alla olevassa kaaviossa vihreä viiva näyttää miten luusto kehittyy, kun D-vitamiinin, kalsiumin ja liikunnan määrät ovat parhaat mahdolliset. Punainen katkoviiva näyttää miten luusto saattaa kehittyä, jos kalsiumia saadaan liian vähän. Riittävä määrä kalsiumia on tärkeää syntymästä teini-ikään, jotta luumassa pääsee kasvamaan (NDA, 2009).

(Holick MF. 2003. Evolution and function of vitamin D. Recent Results Cancer Res 164.)
 
D-vitamiinin ja kalsiumin lisäksi sellainen liikunta, jossa kannatat kehon painoa, kuten juokseminen, tennis, jalkapallo tai tanssiminen auttaa ylläpitämään luuston terveyttä.

Lihakset
Toimiakseen normaalisti lihakset tarvitsevat riittävän määrän kalsiumia. Mikäli ravinnosta ei saada riittävästi kalsiumia, elimistö käyttää hyväkseen luuston kalsiumvarastoja (NDA, 2009).

 
Mikä on suositeltu annos?

Kalsiumin suositeltu päivittäisannos alakouluikäisille lapsille on 700-900 mg, aikuisille 800 mg ja teini-ikäisille, raskaana oleville sekä imettäville 900 mg (Suomalaiset ravitsemussuositukset, Valtion ravitsemusneuvottelukunta, 2014).

 
Mistä sitä saa?

Suurin osa syömästäsi kalsiumista on peräisin maitotuotteista. Tästä syystä saamaasi kalsiumin määrää tulee miettiä, jos olet laktoosi-intolerantikko. 

Tuotteet, joissa mukana

Kalsium

 

Lähteet
NDA. 2009. Scientific Opinion on the substantiation of health claims related to calcium. EFSA Journal 7:1210.
Suomalaiset ravitsemussuositukset, Valtion ravitsemusneuvottelukunta, 2014.