• DHA edistää aivotoiminnan pysymistä normaalina ja - osallistuu  aivojen normaaliin kehitykseen sikiöllä ja imeväisillä
  • EPA ja DHA edistävät sydämen normaalia toimintaa
  • DHA edistää näön pysymistä normaalina ja osallistuu silmän normaaliin kehitykseen sikiöllä ja imeväisillä

Omega-3

Miten se toimii?

Aivot
Raskauden tai imetyksen aikana DHA:n riittävä saanti on tärkeää sikiön ja imeväisikäisen aivojen normaalin kehityksen kannalta, sillä DHA muodostaa osan aivosolujen soluseinästä ja ylläpitää aivosolujen normaalia toimintaa (Commission Regulation (EU) No 440/2011, 2010). DHA vaikuttaa aivojen normaaliin toimintaan koko elämän ajan (NDA, 2010a).

Sydän
Kalaöljyn omega-3-rasvahapot EPA ja DHA edistävät sydämen normaalia toimintaa.

Näkö
DHA:ta on runsaasti siinä silmän osassa, joka rekisteröi kuvia ja lähettää ne aivoihin. Tästä syystä DHA on tärkeää sikiön ja imeväisikäisen silmän normaalille kehitykselle (Commission Regulation (EU) No 440/2011, 2010) ja DHA vaikuttaa näkökykyyn koko elämän ajan (NDA, 2010a).

 
Mitä ovat DHA ja EPA?

DHA (dokosaheksaeenihappo) ja EPA (eikosapentaeenihappo) ovat kalaöljyn ainesosia, rasvahappoja, joiden on havaittu vaikuttavan positiivisesti terveyteen. Kalaöljy on nestemäistä huoneenlämmössä, koska sen rasvahapot ovat tyydyttämättömiä. DHA ja EPA tunnetaan myös omega-3-rasvahappoina, ja niitä saadaan vain kalasta. Myös kasviöljystä saadaan omega-3-rasvahappoa, ALA:a (alfalinoleenihappo), mutta sen biologinen hyväksikäytettävyys ei ole yhtä hyvä kuin DHA:n ja EPA:n. Tästä syystä on tarpeen syödä riittävästi rasvaista kalaa tai kalaöljyä, jotta keho saa DHA- ja EPA-rasvahappoja.  

 
Mikä on suositeltu annos?

DHA:n ja EPA:n saanti riippuu ruokavalion sisältämästä rasvaisen kalan määrästä. Tutkimuksen mukaan kalaa syövät saavat keskimäärin 180 mg DHA:ta ja 130 mg EPA:a päivässä (Welch et al., 2010). Henkilöt, joiden ruokavalio ei sisällä kalaa, saavat keskimäärin vain 20 mg DHA:ta ja 20 mg EPA:a päivässä.
 
Euroopan elintarvikeviranomaisen (European Food Safety Authority) suositus DHA:n ja EPA:n päivittäisannokseksi aikuisille on 250 mg. DHA ja EPA edistävät sydämen normaalia toimintaa. Edullisen sydänvaikutuksen saavuttamiseksi on nautittava 250 mg DHA:ta ja EPA:a päivässä. DHA edistää aivotoiminnan ja näön pysymistä normaalina. Aivotoiminnan ja näkökyvyn kannalta edullisen vaikutuksen saavuttamiseksi on vastaavasti nautittava 250 mg DHA:ta päivässä.
 
Raskaana oleville ja imettäville DHA:n positiiviset vaikutukset saavutetaan 200 mg DHA:n lisäyksellä päivittäiseen suositeltuun omega-3-rasvahappoannokseen (250 mg) aikuisilla. Äidin riittävä DHA:n saanti raskauden ja imetyksen aikana tukee sikiön ja imeväisikäisen vauvan aivojen ja silmien normaalia kehitystä. 

 
Mistä sitä saa?

Kalaöljyä ja pitkäketjuisia monityydyttämättömiä rasvahappoja DHA ja EPA:a voidaan saada vain rasvaisista kaloista, kuten meri- ja kirjolohi, taimen ja silakka. Voit saada suositellun määrän kalaöljyä (DHA ja EPA) nauttimalla kalaa pääateriana kahdesti viikossa.

Tuotteet, joissa mukana

Omega-3

 

Lähteet
Commission Regulation (EU) No 440/2011. 2010. COMMISSION REGULATION (EU) No 440/2011 of 6 May 2011 on the authorisation and refusal of authorisation of certain health claims made on foods and referring to the reduction of disease risk and to children's development and health . In.
NDA. 2010a. Scientific opinion on the substantiation of health claims related to docosahexanoic acid (DHA). EFSA Journal 8:1734.
NDA. 2010b. Scientific Opinion on the substantiation of health claims related to eicosapentaenoic acid (EPA), docosahexaenoic acid (DHA), docosapentaenoic acid (DPA) . EFSA Journal 8:1796.
Welch AA, Shakya-Shrestha S, Lentjes MA, Wareham NJ, and Khaw KT. 2010. Dietary intake and status of n-3 polyunsaturated fatty acids in a population of fish-eating and non-fish-eating meat-eaters, vegetarians, and vegans and the product-precursor ratio [corrected] of alpha-linolenic acid to long-chain n-3 polyunsaturated fatty acids: results from the EPIC-Norfolk cohort. Am J Clin Nutr 92:1040-1051.