• Edistää normaalia energia-aineenvaihduntaa
  • Edistää normaalia kognitiivista toimintaa
  • Edistää ihon pysymistä normaalina

Jodi

Miten se toimii?

Energia 
Kilpirauhanen tarvitsee jodia kilpirauhashormonien tuotannossa (NDA, 2009). Ne osallistuvat normaalin energia-aineenvaihdunnan säätelyyn kaikissa soluissa.

Kognitiiviset toiminnot 
Kilpirauhashormonien muodossa jodi säätelee monia tärkeitä biokemiallisia reaktioita, erityisesti proteiinien tuotantoa. Näin se osallistuu normaalien kognitiivisten ja hermostojärjestelmän toimintoihin (NDA, 2010).

Iho 
Jodi osallistuu ihon ylläpitoon (NDA, 2009). 
 

Mikä on suositeltu annos?

Jodin suositeltu päivittäisannos aikuisille on 150 µg, alakouluikäisille lapsille 120-150 µg ja raskaana oleville 175 µg sekä imettäville äideille 200 µg (Suomalaiset ravitsemussuositukset, Valtion ravitsemusneuvottelukunta, 2014).

Mistä sitä saa?

Merenelävät ja merilevä ovat hyviä jodin läheitä. Jodin määrä vihanneksissa, munissa ja maitotuotteissa riippuu maaperän jodipitoisuudesta. Pohjoismaissa maaperän jodipitoisuus on matala, siitä syystä ruokasuolaan on lisätty jodia.

Tuotteet, joissa mukana

Jodi

 

Lähteet
Commission Regulation (EU) No 957/2010. 2010. Commission Regulation (EC) 957/2010 on the authorisation and refusal of authorisation of certain health claims made on food and referring to the reduction of disease risk and to children's development and health. In.

IoM. 2001. Iodine. In: Dietary Reference Intakes for Vitamin A, Vitamin K, Arsenic, Boron, Chromium, Copper, Iodine, Iron, Manganese, Molybdenum, Nickel, Silicon, Vanadium, and Zinc . Washington DC: National Academy Press. p. p 258-289.

NDA. 2009. Scientific Opinion on the substantiation of health claims related to iodine. EFSA Journal 7:1214.

NDA. 2010. Scientific Opinion on the substantiation of health claims related to iodine. EFSA Journal 8:1800.

Suomalaiset ravitsemussuositukset, Valtion ravitsemusneuvottelukunta, 2014.