• Edistää solujen suojaamista hapettumisstressiltä

E-vitamiini

Miten se toimii? 

Antioksidantti
E-vitamiinia voidaan pitää solujen henkivartijana. Sitä on soluseinämissä ja se suojaa myös ihosoluja  vapaiden radikaalien aiheuttamalta oksidatiiviselta stressiltä. Vapaita radikaaleja muodostuu jokapäiväisessä aineenvaihdunnassa sekä tupakansavun, saasteiden ja auringon UV-säteilyn vaikutuksesta (NDA, 2009).
 

Mikä on suositeltu annos?  

E-vitamiinin suositeltu päivittäisannos on aikuisille naisille on 8 mg ja miehille 10 mg sekä alakouluikäisille lapsille 6-8 mg (Suomalaiset ravitsemussuositukset, Valtion ravitsemusneuvottelukunta, 2014).
 

Mistä sitä saa? 

Pähkinät, kasviöljyt, kokojyväviljat ja munat ovat hyviä E-vitamiinin ruoka-ainelähteitä.
Suositellun E-vitamiinin määrän saamiseksi on tärkeää syödä monipuolisesti.
Multi-tabs monivitamiini- ja kivennäisainetabletit voidaan yhdistää ruokavalioon, joka sisältää kasviöljyjä ja muita E-vitamiinin lähteitä.

Tuotteet, joissa mukana

E-vitamiini

 

Lähteet
NDA. 2009. Scientific opinion on the substantiation of health claims related to vitamin C. EFSA Journal 7:1226.
Suomalaiset ravitsemussuositukset, Valtion ravitsemusneuvottelukunta, 2014.