• Edistää immuunijärjestelmän toiminnan pysymistä normaalina
  • Auttaa vähentämään väsymystä ja uupumusta
  • Edistää solujen suojaamista hapettumisstressiltä
  • Edistää normaalia kollageenin muodostumista ihon normaalia toimintaa varten
  • Lisää raudan imeytymistä

C-vitamiini

Miten se toimii?

C-vitamiini on antioksidantti, joka tukee immuunitoimintaa suojaamalla valkosoluja hapettumiselta (NDA, 2009).

Energia

C-vitamiini vaikuttaa väsymystä vähentävästi ja edistää normaalia energia-aineenvaihduntaa  (NDA, 2010).

Iho
C-vitamiinia voidaan pitää solujen henkivartijana. Se suojaa myös ihosoluja  vapaiden radikaalien aiheuttamalta oksidatiiviselta stressiltä. Vapaita radikaaleja muodostuu jokapäiväisessä aineenvaihdunnassa sekä tupakansavun, saasteiden ja auringon UV-säteilyn vaikutuksesta (NDA, 2009).
C-vitamiini osallistuu kollageenin normaaliin muodostumiseen, joka tukee ihon rakennetta (NDA, 2009). Lisäksi sen antioksidanttinen vaikutus suojaa soluja oksidatiiviselta stressiltä.

Mikä on suositeltu annos?

C-vitamiinin suositeltu päivittäisannos on 75 mg aikuisille ja 40-50 mg alakouluikäisille lapsille (Suomalaiset ravitsemussuositukset, Valtion ravitsemusneuvottelukunta, 2014).

Mistä sitä saa?

Monet vihannekset, marjat ja hedelmät ovat hyviä C-vitamiinin lähteitä.
Multi-tabs monivitamiini- ja kivennäistabletit voidaan yhdistää ruokavalioon, joka sisältää paljon vihanneksia, marjoja ja hedelmiä.

Tuotteet, joissa mukana

C-vitamiini

 

Lähteet

Suomalaiset ravitsemussuositukset, Valtion ravitsemusneuvottelukunta, 2014. 

NDA. 2009. Scientific opinion on the substantiation of health claims related to vitamin C. EFSA Journal 7:1226. 

NDA. 2010. Scientific Opinion on the substantiation of health claims related to vitamin C . EFSA Journal 8:1815.