• Edistää normaalia energia-aineenvaihduntaa
  • Edistää hermoston normaalia toimintaa

B6-vitamiini

Miten se toimii?

Energia
B6-vitamiini (pyridoksiini) osallistuu väsymyksen vähentämiseen, koska se osallistuu punaisten verisolujen ylläpitämiseen (NDA, 2009). Lisäksi B6-vitamiinilla on keskeinen tehtävä energian vapauttamisessa lihaksistosta (NDA, 2010).
 
Hermosto
B6-vitamiinilla on keskeinen tehtävä hermoston normaalissa toiminnassa (NDA, 2010). 
 

Mikä on suositeltu annos?

B6-vitamiinin suositeltu päivittäisannos on aikuisille naisille on 1,2 mg ja miehille 1,6 mg sekä alakouluikäisille lapsille 1,0-1,3 mg (Suomalaiset ravitsemussuositukset, Valtion ravitsemusneuvottelukunta, 2014).

Mistä sitä saa?

Kala, vähärasvainen liha ja perunat ovat hyviä B6-vitamiinin lähteitä.  
Multi-tabs monivitamiini- ja kivennäisainetabletit voidaan yhdistää ruokavalioon, joka sisältää kalaa, vähärasvaista lihaa ja perunoita.

Tuotteet, joissa mukana

B6-vitamiini

 

Lähteet

Suomalaiset ravitsemussuositukset, Valtion ravitsemusneuvottelukunta, 2014.  

NDA. 2009. Scientific Opinion on the substantiation of health claims related to vitamin B6 . EFSA Journal 7:1225. 

NDA. 2010. Scientific Opinion on the substantiation of health claims related to vitamin B6 . EFSA Journal 8:1759.