• Edistää normaalia energia-aineenvaihduntaa

B1-vitamiini

Miten se toimii?

Energia
B1-vitamiinilla (tiamiinilla) on keskeinen tehtävä tuotettaessa energiaa hiilihydraateista (esim. leipä, riisi, pasta, viljatuotteet, vihannekset). Se onkin yksi tärkeimmistä ainesosista useissa reaktioissa, joissa glukoosia pilkotaan energiaksi (Butterworth, 2006; NDA, 2009). 
 

Mikä on suositeltu annos?

Suositeltu päivittäisannos B1-vitamiinia on aikuisille naisille 1,1 mg ja miehille 1,3 mg sekä alakouluikäisille lapsille 0,9-1,1 mg. 

Mistä sitä saa?

Liha, viljatuotteet ja maitotuotteet ovat hyviä B1-vitamiinin lähteitä. Ruokavalio, jossa on runsaasti B1-vitamiinin lähteitä, voidaan turvallisesti yhdistää Multi-tabs- monivitamiini- ja kivennäisainetabletin kanssa.

Tuotteet, joissa mukana

B1-vitamiini

 

Lähteet

Butterworth RF. 2006. Thiamin. In: Shils ME, Shike M, oss CA, Caballero B, Cousins RJ, editors. Modern nutrition in health and disease. Philadelphia: Lipincott Williams & Wilkins. p. p 426-433. 

NDA. 2009. Scientific Opinion on the substantiation of health claims related to vitamin B1 . EFSA Journal 7:1222.