• Edistää näön pysymistä normaalina
  • Edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa
  • Edistää ihon pysymistä normaalina

A-vitamiini

Miten se toimii?

Immuunijärjestelmän toiminta
Edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa osallistumalla vasta-aineiden tuotantoon (NDA, 2009).
 
Näkökyky
Edistää näön pysymistä normaalina (NDA, 2009).
 
Iho
Edistää ihon ja limakalvojen pysymistä normaalina (NDA, 2009).
 
Raskaus
Raskaana olevien ja raskautta suunnittelevien on tärkeä tietää, että tarkoituksenmukainen määrä esimuodostunutta A-vitamiinia vaikuttaa normaaliin solujen erilaistumisprosessiin ja siten sikiön elinten muodostumiseen raskauden alkuvaiheessa (NNR, 2004). A-vitamiinin suositeltu päivittäisannos raskaana oleville on 800µg.

Mikä on suositeltu annos?

A-vitamiinin määrä ruokavaliossa riippuu siitä, kuinka paljon maksaa ja maksaa sisältäviä ruokia syödään. Tämän vuoksi saaduissa A-vitamiinimäärissä voi olla suuriakin eroja eri ihmisten välillä. Ne, jotka eivät syö maksaa tai maksaa sisältäviä ruokia lainkaan, saavat vähemmän A-vitamiinia, ja ne, jotka syövät maksaa usein (esim. kerran viikossa), saavat sitä hyvin paljon.

  • Kolmasosa A-vitamiinista saadaan kasviksista, hedelmistä ja viljavalmisteista karotenoideina, kolmannes lihasta ja lihavalmisteista sekä kananmunista. Loppuosa saadaan pääasiallisesti ravintorasvoista ja maitovalmisteista (Suomalaiset ravitsemussuositukset, Valtion ravitsemusneuvottelukunta, 2014).

Mistä sitä saa?

Tietyt ruoat sisältävät erittäin runsaasti A-vitamiinia. Tavanomaisista ruoista maksa ja maksaa sisältävät ruoat sisältävät eniten A-vitamiinia. Yksi ruoka-annos maksaa kattaa A-vitamiinin tarpeen kolmeksi viikoksi. Tästä syystä maksaa ei suositella raskaana oleville. Kananmunat, maitotuotteet ja porkkanat ovat muita lähteitä, jotka edistävät A-vitamiinin saantia.

Tuotteet, joissa mukana

A-vitamiini

 

Lähteet

Suomalaiset ravitsemussuositukset, Valtion ravitsemusneuvottelukunta, 2014.  

NDA. 2009. Scientific Opinion on the substantiation of health claims related to vitamin A. EFSA Journal 7:1221. 

NNR. 2004. Vitamin A. In: Nordic Nutrition Recommendations 2004 Integrating nutrition and physical activity. Copenhagen: Norden. p. p 229-240.