Tietoa lapsista ja liikunnasta

Hyvät tavat ovat elinikäisiä

Meidän kaikkien tulee liikkua ja harrastaa koko elämämme ajan. Erityisesti lapset saavat paljon iloa ja hyötyä aktiivisesta elämästä, leikistä ja liikunnasta. Lapsuuden aikana luodaan perusta hyville tavoille, jotka seuraavat läpi koko elämän.

Kasvaessaan lapset läpikäyvät valtavan fyysisen ja henkisen kehitysprosessin. Siksi on erittäin tärkeää, että he harrastavat liikuntaa säännöllisesti. Liikunta tukee lapsen fyysistä ja kognitiivista kehitystä ja auttaa estämään painon nousua ja ylipainoa. Lapsen fyysinen aktiivisuus tukee myös oppimista ja keskittymistä.

Liikkukaa yhdessä

Liikunta on tärkeässä roolissa lapsen kehityksen kannalta. Suositus on, että alle alakouluikäinen liikkuisi kolme tuntia joka päivä. (Iloa, leikkiä ja yhdessä tekemistä, Opetus- ja kulttuuriministeriö 2016)

Kouluikäisten lasten ja nuorten tulisi liikkua 1-2 tuntia päivittäin. (Fyysisen aktiivisuuden suositus kouluikäisille, Opetus- ja kulttuuriministeriö 2008)

Hyvien päivittäisten tapojen kehittämiseen on monia mahdollisuuksia - niin vanhemmille kuin lapsillekin. Koko perhe voi helposti yhdessä harrastaa esimerkiksi pyöräilyä, kävelyä, juoksua tai uimista. Tavoite on tukea lapsen fyysistä ja sosiaalista kehitystä harrastamalla yhdessä.