Syö hedelmiä ja vihanneksia joka päivä – osa 1

Vain muutamalla pienellä muutoksella on mahdollista lisätä hedelmiä ja vihanneksia jokapäiväiseen ruokavalioosi.
 
Syö enemmän hedelmiä ja vihanneksia joka päivä
Vain muutamalla pienellä muutoksella on mahdollista lisätä hedelmiä ja vihanneksia jokapäiväiseen ruokavalioosi. Osta hedelmiä ja vihanneksia, joista pidät eniten. Tärkeintä on tehdä niiden hankkimisesta rutiinia.
 
Hyvä alku päivälle
Lisää tuore- tai kuivahedelmiä aamiaiseesi. Ne maistuvat hyvältä niin jugurtin, maissihiutaleiden kuin puuronkin kanssa. Voit myös syödä tuoreita hedelmiä tai juoda lasillisen hedelmä- tai vihannesmehua (muista, että vain ensimmäinen lasi mehua lasketaan hedelmäksi).
 
Aamupäivän välipala
Syö banaani, porkkana tai kuivattuja hedelmiä ennen lounasta. Juo vettä.
 
Lounas, jossa on terää
Piristä lounasta tuoreilla hedelmillä ja vihanneksilla saadaksesi terveellisen, vitamiinipitoisen aterian.
 
Tuoreet, rouskuvat vihannestikut ovat herkullisia leikkeleen seuralaisia leivän päällä. Paprika, kurkku, salaatti ja porkkana ovat herkullisia vaihtoehtoja leivänpäällisille. Ja nauti jälkiruuaksi esimerkiksi marjoja,  kiiviä tai banaania.
 
Iltapäivän herkkupala
Tarvitsemme usein hieman lisäenergiaa iltapäivisin. Tarjoile lautasellinen leikattuja vihanneksia ja hedelmiä, kuten kurkkua, porkkanaa, omenaa, päärynää ja ehkä muutama kuivattu hedelmä.
 
Illallinen
Ilta-ateria tarjoaa paljon mahdollisuuksia vaihtelulle. Hyvä vinkki on tehdä samanlaista ruokaa kuin tavallisestikin, mutta lisätä enemmän vihanneksia. Lihakastike, lasagne, suolainen piirakka ja pitsa maistuvat vielä paremmilta, kun niissä on lisänä vihanneksia. Myös salaatteja ja keittoja voidaan valmistaa monista erilaisista vihanneksista. Uunissa valmistetut vihannekset maistuvat erinomaisilta kalan, lihan tai kanan kanssa, ja niitä voi vaihdella vuodenajan mukaan. Tarjoile jälkiruuaksi tuoreita hedelmiä tai hedelmäsalaattia.
 
Herkkuja TV-hetkeä varten
Kuka väitti, että TV:n katsominen iltasesta on epäterveellistä? Nauti lautasellinen tuoreita ja kuivattuja hedelmiä ja pähkinöitä.