Saanko tarpeeksi omega-3:sta kalasta?

Omega-3-rasvahappoja on rasvaisessa kalassa. Kaksi tärkeintä omega-3-rasvahappoa ovat DHA ja EPA, joita löytyy kalasta (erityisesti rasvaisesta kalasta) ja ravintolisistä, joissa on kalaöljyä.Kalaa suositellaan nautittavan pääateriana vähintään kahdesti viikossa. 

 
Kuinka paljon omega-3:sta pitäisi syödä?
Kalaa suositellaan nautittavan pääateriana vähintään kahdesti viikossa.Vaihtele rasvaisten kalojen, kuten lohen, sillin ja makrillin, ja vähärasvaisten kalojen, kuten turskan, tonnikalan ja kampelan, välillä. Viikon aikana tarvitset 200-300 g kalaa. Joissain maissa (esim. Yhdistyneet kuningaskunnat, Ranska) suositellaan 400-600 mg päivittäisannosta omega-3-rasvahappoja DHA ja EPA.

 
 

Saanko tarpeeksi omega-3-rasvahappoja?
Mitä pitäisi huomioida, kun ostat omega-3-rasvahappoja sisältäviä ravintolisiä?
Huomioi, että pakkauksessa kerrotaan omega-3-rasvahappojen (erityisesti EPA / DHA) määrä (% sisällöstä), eikä vain kalaöljyn määrä.

Varmista, että DHA:n ja EPA:n määrä on korkea, jotta voit ottaa mahdollisimman vähän kapseleita.