Monivitamiini-kivennäisaineravintolisä

Miten se toimii?
Vitamiinien ja kivennäisaineiden merkitys terveydelle on todettu jo yli 100 vuotta sitten, kun niiden lisäämisen yksipuoliseen ruokavalioon havaittiin parantavan terveyttä. Myöhemmin tutkijat alkoivat etsiä systemaattisesti aineita, joiden poistaminen ruokavaliosta vaikutti terveyteen negatiivisesti. Tämä on saanut aikaan sen, että 13 vitamiinia ja 11 kivennäisainetta on nimetty elintärkeiksi ravintoaineiksi, jotka täytyy saada ruokavaliosta, koska keho ei voi tuottaa niitä itse.
Normaalin terveyden ylläpitämiseksi on tärkeää, että saat ruokavaliostasi tarpeeksi kaikkia vitamiineja ja kivennäisaineita. Multi-tabs -valmisteet sisältävät pääosin 100 % päivittäisestä vertailusaannista kutakin vitamiinia ja kivennäisainetta. Alla olevasta taulukosta löydät yhteenvedon eri vitamiinien ja mineraalien toiminnosta:

Energian vapauttaminen

B1-, B2-, B6-, B12- ja C-vitamiinit, niasiini, pantoteenihappo, biotiini, kalsium, rauta, mangaani, jodi, kupari ja magnesium edistävät normaalia energia-aineenvaihduntaa.B2-, B3-, B5, B6-, B9- ja B12-vitamiinit vähentävät väsymystä ja uupumusta.
Immuniteetti A-, D-, B6-, B12- ja C-vitamiinit sekä foolihappo, sinkki, seleeni, kupari ja rauta edistävät immuunijärjestelmän normaalia toimintaa. Lisäki C-vitamiini edistää immuunijärjestelmän toiminnan pysymistä normaalina raskaan liikunnan aikana ja sen jälkeen.
Luiden terveys D-ja K-vitamiini, kalsium, sinkki, mangaani ja magnesium tukevat luuston pysymistä normaalina. Kalsiumia tarvitaan luuston ylläpitoon. Lisäksi C-vitamiini tukee luuston pysymistä normaalina tukemalla normaalia kollageenin muodostusta. 
Lihastoiminnot Magnesium ja kalsium edistävät lihasten normaalia toimintaa. Lisäksi D-vitamiini edistää normaalin lihastoiminnan ylläpitämistä.
Henkiset toiminnot Pantoteenihappo edistää normaalia henkistä suorituskykyä. Jodi, rauta ja sinkki edistävät normaalia kognitiivista toimintaa. DHA (Omega-3-rasvahappo) edistää aivotoiminnan pysymistä normaalina.
Ihon terveys A-ja B2-vitamiinit, niasiini, biotiini, jodi ja sinkki edistävät ihon pysymistä normaalina. C-vitamiini edistää normaalia kollageenin muodostumista ihon normaalia toimintaa varten. Kupari edistää ihon normaalia pigmentoitumista.
Näkö A- ja B2-vitamiinit ja sinkki edistävät näön pysymistä normaalina. DHA (Omega-3-rasvahappo) edistää näön pysymistä normaalina.
 

Mikä on suositeltava annos?
Alla olevassa taulukossa ovat Euroopan unionin vertailuarvot päivittäisistä annosmääristä liittyen kuhunkin vitamiiniin ja mineraaliin:

  Yksikkö Aikuiset ja nuoret
Vitamiini µg  
Vitamiini A µg 800
Vitamiini D mg 5
Vitamiini E mg 12
Vitamiini K µg 75
Vitamiini C mg 80
Vitamiini B1 – tiamiini mg 1.1
Vitamiini B2 – riboflaviini mg

1.4

Vitamiini B3 – niasiini mg 16
Vitamiini B6 – pyridoksiini mg 1.4
Foolihappo µg 200
Vitamiini B12 – syanokobalamiini µg 2.5
Biotiini µg 50
Pantoteenihappo mg 6
     
Mineraalit    
Kalsium mg 800
Magnesium mg 375
Rauta mg 14
Sinkki mg 10
Kupari mg 1
Mangaani mg 2
Selenium µg 55
Kromi µg 40
Molybdeeni µg 50
Jodi µg 150

Kanadalainen tutkimus mittasi hiljattain D-vitamiinitilanteen 5306 osallistujalla 6-79-ikävuoden välillä molemmissa sukupuolissa. Tutkimus näytti, että

ravintolisiä nauttivien D-vitamiinitasot olivat selkeästi paremmat (Whiting et al., 2011)

Mistä sitä saa?
Jokaisen vitamiinin ja mineraalin suositeltu päivittäisannos voidaan saavuttaa syömällä monipuolisesti 5-6 annosta hedelmiä ja vihanneksia, ½ litraa maitotuotteita ja useita kokojyväannoksia päivittäin ja kalaa kahdesti viikossa pääruokana. Elämäntapasi voi kuitenkin olla liian kiireinen, jotta voisit syödä oikein, lapset nirsoja ja ikääntyvillä ruokahalu vähentyä. Tai sinulla voi olla erityistarpeita esim. koska olet raskaana.