Monivitamiini-kivennäisaineravintolisä

Vitamiinien ja kivennäisaineiden merkitys terveydelle on todettu jo yli 100 vuotta sitten, kun niiden lisäämisen yksipuoliseen ruokavalioon havaittiin parantavan terveyttä. Myöhemmin tutkijat alkoivat etsiä systemaattisesti aineita, joiden poistaminen ruokavaliosta vaikutti terveyteen negatiivisesti. Tämä on saanut aikaan sen, että 13 vitamiinia ja 12 kivennäisainetta on nimetty elintärkeiksi ravintoaineiksi, jotka täytyy saada pääasiallisesti ruokavalion kautta, koska elimistö pystyy itse tuottamaan niistä vain osan. D-vitamiinia muodostuu ihossa auringonvalon vaikutuksesta, ja suolistobakteerit voivat tuottaa pieniä määriä K-vitamiinia, biotiinia ja pantoteenihappoa.

Energia

B1-, B2-, B6-, B12- ja C-vitamiinit, niasiini, pantoteenihappo, biotiini, kalsium, rauta, mangaani, jodi, kupari ja magnesium edistävät normaalia energia-aineenvaihduntaa. Niasiini, pantoteenihappo, foolihappo, B2-, B6- ja B12-vitamiinit vähentävät väsymystä ja uupumusta.

Vastustuskyky

A-, D-, B6-, B12- ja C-vitamiinit sekä foolihappo, sinkki, seleeni, kupari ja rauta edistävät immuunijärjestelmän normaalia toimintaa. Lisäki C-vitamiini edistää immuunijärjestelmän toiminnan pysymistä normaalina raskaan liikunnan aikana ja sen jälkeen.Tämän edullisen vaikutuksen saavuttamiseksi C-vitamiinia on nautittava vähintään 200 mg päivässä.
Luiden terveys D- ja K-vitamiini, kalsium, sinkki, mangaani ja magnesium tukevat luuston pysymistä normaalina. Lisäksi C-vitamiini tukee luuston normaalia toimintaa tukemalla normaalia kollageenin muodostusta. 
Lihastoiminnot Magnesium ja kalsium edistävät lihasten normaalia toimintaa. Lisäksi D-vitamiini edistää normaalin lihastoiminnan ylläpitämistä.
Henkiset toiminnot Pantoteenihappo edistää normaalia henkistä suorituskykyä. Jodi, rauta ja sinkki edistävät normaalia kognitiivista toimintaa. DHA (Omega-3-rasvahappo) edistää aivotoiminnan pysymistä normaalina. Edullisen vaikutuksen saavuttamiseksi on nautittava 250 mg DHA:ta päivässä.
Ihon terveys A -ja B2-vitamiinit, niasiini, biotiini, jodi ja sinkki edistävät ihon pysymistä normaalina. C-vitamiini edistää normaalia kollageenin muodostumista ihon normaalia toimintaa varten. Kupari edistää ihon normaalia pigmentoitumista.
Näkö A- ja B2-vitamiinit ja sinkki edistävät näön pysymistä normaalina. DHA (Omega-3-rasvahappo) edistää näön pysymistä normaalina. Edullisen vaikutuksen saavuttamiseksi on nautittava 250 mg DHA:ta päivässä.
 

Vitamiinien ja kivennäisaineiden vertailuarvot
Alla olevassa taulukossa ovat Euroopan unionin vertailuarvot päivittäisistä annosmääristä liittyen kuhunkin vitamiiniin ja kivennäisaineeseen:

  Yksikkö Aikuiset ja nuoret
Vitamiini    
A-vitamiini µg 800
D-vitamiini µg 5
E-vitamiini mg 12
K-vitamiini µg 75
C-vitamiini mg 80
B1-vitamiini – tiamiini mg 1,1
B2-vitamiini – riboflaviini mg

1,4

B3-vitamiini – niasiini mg 16
B6-vitamiini – pyridoksiini mg 1,4
Foolihappo µg 200
B12-vitamiini – syanokobalamiini µg 2,5
Biotiini µg 50
Pantoteenihappo mg 6
     
Kivennäisaineet    
Kalsium mg 800
Magnesium mg 375
Rauta mg 14
Sinkki mg 10
Kupari mg 1
Mangaani mg 2
Seleeni µg 55
Kromi µg 40
Molybdeeni µg 50
Jodi µg 150

Kanadalainen tutkimus mittasi hiljattain D-vitamiinitilanteen 5306 osallistujalla 6-79-ikävuoden välillä molemmissa sukupuolissa. Tutkimus näytti, että ravintolisiä nauttivien D-vitamiinitasot olivat selkeästi paremmat (Whiting et al., 2011)

Vitamiinien ja kivennäisaineiden lähteet
Lähes kaikkien vitamiinien ja kivennäisaineiden suositeltu päivittäisannos voidaan saavuttaa syömällä monipuolisesti 5-6 annosta hedelmiä ja vihanneksia, ½ litraa maitotuotteita ja useita kokojyväannoksia päivittäin ja kalaa 2-3 kertaa viikossa pääruokana. Elämäntapasi voi kuitenkin olla liian kiireinen, jotta voisit syödä oikein, lapset nirsoja ja ikääntyvillä ruokahalu vähentyä. Tai sinulla voi olla erityistarpeita esim. koska olet raskaana.

 

PP-MUL-FIN-0209